Thursday, July 3, 2008

Mak..episode 1

Jamelah bt Semin..ni nama mak aku..nama atuk aku lg unik kan..org dulu2..bkn mcm sekarang..daniel la, danish la..aku rasa dua nama mmg byk la kat msia nih..ntah2 esok masa diorang sekolah, nama tu je dah panjang dah list nye..dah kena create nick name lak..

Anyway, back to my topic..i always tell ppl that i have a great mom..even how fierce she was when i was a kid, beat me with whatever she saw at that time (including penyapu), she still my great mom, one and only..

A very good in cooking, sweet desserts which finally make her suffer..diabetics from genetic cause and of course from her interest of kuih..my mom is now blind due to high catarac problem..tgh cari gak usaha..dulu sblm kawin, mak suffer sbb luka kt kaki yg teruk..tau je la when it comes to diabetic, luka bknnye baik cepat..it caused bad smell and and the worst, satu dr jari kaki kena potong.. at that time, kitorang avoiding from going to hospital, takut kena potong smpai lutut.byk dah dgr cerite..aku tak tau mcm mana perasaan mak aku at that time..betapa kuat nye die hadap sume..masa tu die mmg lemah, bygkan kerja die cuma baring, nk kencing pun kena bwk naik wheel chair..aku masa tu dah xnk pikir kawin dah..sedangkan aku ada cuma 8 bulan lg..$ ayah aku, $ aku ngan adik beradik byk abis..tp apala sgt $ kitorang nk dibandingkan dgn apa yg mak aku lalui masa besarkan kitorang..

aku smpi satu tahap, rasa nk masuk dlm almari, x nk hadapi ape yg ad masa tu..bygkan pg g keje, Klang - Shah Alam, bpk aku antar, amik..blk kul 7, siapkan mak aku terus g klinik, hari2 selama 4 bulan.luka mak aku kena ari2 cuci, klu x, kuman akan merebak and worst come to worst, bole smpi ke paru2..aku xnk mak aku pegi dlm keadaan macam tu..

Anyway, aku lupe nk bg tau, bende ni jd tahun 2006 start July.
Bulan 10 aku rasa, tp yg penting hari raya 2006, is the unforgetable raya in our life, where me n my sister managed the preparation by our self. can you imagine this two pampered girls terkedek-kedek buat rendang yg tak jadi, smpi aku menangis dpn kuali..tp kitorag still bwk mak aku gi dressing..tp raya kedua plg teruk..mak aku x sedar diri, pggl mcm2 org buat berubat..rupenye kena kacau sikit, sbb die lemah masa tu.dah la luka die merebak kt tepi tumit..pastu gula lak xde dl bdn..betul2 dugaan kt kitorang..

nnt aku smbg ekk...nk smbung keje jap

No comments: